BEGUTACHTET
2024Zusammen mit Anne Kaun und Juliane Jarke: Tensions in digital welfare states: Three perspectives on care and control. In: Journal of Sociology. DOI: 10.1177/14407833241238312
2023
Zusammen mit Annekatrin Bock: Researching in/visibilities and data practices in education. In: On Education. Journal for Research and Debate 6(18). DOI: 10.17899/on_ed.2023.18.4
Zusammen mit Juliane Jarke: Do predictive analytics dream of risk-free education? The politics of risk mitigation. In: Postdigital Science and Education, S. 32–51. DOI: 10.1007/s42438-023-00411-x
2022
Understanding data studies. A conceptual and methodological inquiry into research on datafication. Dissertation. DOI: 10.26092/elib/1675
Zusammen mit Juliane Jarke: Organisational Data Work and Its Horizons of Sense: On the Importance of Considering the Temporalities and Topologies of Data Movement When Researching Digital Transformation(s). In: Historical Social Research / Historische Sozialforschung 47(3), S. 142–170. DOI: 10.12759/hsr.47.2022.29
Zusammen mit Juliane Jarke: Educational technologies as matters of care. In: Learning, Media & Technology 47(1), S. 95–108. DOI: 10.1080/17439884.2021.2018605
2021
Data Inquiry: Methodological Considerations on Datafication in Social Research. In: AoIR2021 Selected Papers of Internet Research. DOI: 10.5210/spir.v2021i0.12082
WEITERE PUBLIKATIONEN
2024Zusammen mit Miriam Fahimi, Petter Falk, Jonathan W. Y. Gray, Juliane Jarke, Katharina Kinder-Kurlanda, Evan Light, Ellouise McGeachey, Itzelle Medina Perea, Nikolaus Poechhacker, Lindsay Poirier, Theo Röhle, Tamar Sharon, Marthe Stevens, Bernard van Gastel und Quinn White: In/visibilities in Data Studies: Methods, Tools, and Interventions. In: Juliane Jarke und Jo Bates (Hg.): Dialogues in Data Power. Shifting Response-Abilities in a Datafied World. Bristol: Bristol University Press, S. 52–79. DOI: 10.51952/9781529238327.ch003
Zusammen mit Juliane Jarke: Care-ful data studies: Or, what do we see, when we look at datafied societies through the lens of care? In: Information, Communication & Society, 27(4): 651-664. DOI: 10.1080/1369118X.2024.2316758
2023
Zusammen mit Adrian Roeske, Doreen Büntemeyer und Andreas Breiter: Digitale Methoden in Bildungsforschung und Bildungspraxis. In: Mandy Schiefner-Rohs , Sandra Hofhues und Andreas Breiter (Hg.): Datafizierung (in) der Bildung. Kritische Perspektiven auf digitale Vermessung in pädagogischen Kontexten. Bielefeld: transcript, S. 82–101. DOI: 10.1515/9783839465820
Zusammen mit Sigrid Hartong, Tjark Raabe, Vito Dabisch, Angelina Lange und Andreas Breiter: Zur Erfassung und Modellierung der „Hinterbühne“ von Datenflüssen: Das Beispiel Unterrichtsausfall. In: Annekatrin Bock, Andreas Breiter, Sigrid Hartong, Sieglinde Jornitz und Felicitas Macgilchrist (Hg.): Die datafizierte Schule. Wiesbaden: Springer VS, S. 61–91. DOI: 10.1007/978-3-658-38651-1_3
Zusammen mit Felicitas Macgilchrist, Jasmin Troeger und Juliane Jarke: Digital ist besser!? - Wie Software das Verständnis von guter Schule neu definiert. In: Annekatrin Bock, Andreas Breiter, Sigrid Hartong, Sieglinde Jornitz und Felicitas Macgilchrist (Hg.): Die datafizierte Schule. Wiesbaden: Springer VS, S. 93–129. DOI: 10.1007/978-3-658-38651-1_4
Zusammen mit Ben Mayer, Sieglinde Jornitz, Yan Brick und Juliane Jarke: Pandemiebedingte Schulschließungen und die Nutzung digitaler Technologien. Welchen Einblick Twitter- und Interviewanalysen geben können. In: Annekatrin Bock, Andreas Breiter, Sigrid Hartong, Sieglinde Jornitz und Felicitas Macgilchrist (Hg.): Die datafizierte Schule. Wiesbaden: Springer VS, S. 161–193. DOI: 10.1007/978-3-658-38651-1_6
Zusammen mit Felicitas Macgilchrist, Annekatrin Bock, Andreas Breiter, Vito Dabisch, Sigrid Hartong, Juliane Jarke, Sieglinde Jornitz, Ben Mayer, Angelina Lange, Tjark Raabe und Jasmin Troeger: Werkstattbericht – Ein Blick auf die Hinterbühne der DATAFIED Forschung. In: Annekatrin Bock, Andreas Breiter, Sigrid Hartong, Sieglinde Jornitz und Felicitas Macgilchrist (Hg.): Die datafizierte Schule. Wiesbaden: Springer VS, S. 195–209. DOI: 10.1007/978-3-658-38651-1_7
2022
Zusammen mit Juliane Jarke und Andreas Breiter: Affinity spaces as an analytical lens for attending to temporality in critical data studies: The case of Covid-19-related, educational Twitter communication. In: Andreas Hepp Juliane Jarke, Leif Kramp (Hg.): New Perspectives in Critical Data Studies. The Ambivalences of Data Power. Cham: Palgrave Macmillan, S. 345–369. DOI: 10.1007/978-3-030-96180-0_15
2021
Zusammen mit Juliane Jarke, Gabriela Molina Leòn, Hendrik Heuer, Ulrike Gerhard: Beyond Participation: A Review of Co-Creation. Working paper ZeMKI.
Daten und Datenpraktiken in einer digitalisierten Welt. In: Online-Magazin „kompetent. Wissen, Fühlen, Handeln im digitalen Wandel“ im Rahmen des Projekts Digitales Deutschland